På Brejning Efterskole har de i starten af denne uge fokus på sex. For bare få år siden bestod seksualundervisningen i de danske folkeskoler primært af en gennemgang af samleje mellem en mand og en kvinde, og hvordan kondomer, som regel, sikrer, at der ikke kommer et barn ud af det. Brejning Efterskole har udvidet deres pensum, så seksualundervisningen også indeholder LGBT+-rettigheder og læring om fertilitet. Kondomerne har de dog ikke glemt.
Af: Bolette Nilsson
Eleverne på Brejning Efterskole har været kreative i deres seksualundervisning, og har her formet både kondomer, buttplugs og kønsdele i ler. Foto: Amalie Falkesgaard
I Birkenstock-sandaler, træsko, sneakers og vandrestøvler traskede eleverne på Brejning Efterskole i dag ind til time på en kold tirsdag i marts.
Vinden suser i de få brune blade, der stadig hænger i buske og træer, men her, inde i klasselokalet, er det ikke skovens buske, der er på tavlen. Det er nogle helt andre buske, der er i fokus.
Brejning Efterskole, som ligger placeret i de smukke omgivelser ved de gamle Kellerske Anstalter lidt uden for Vejle, har i starten af denne uge seksualundervisning på skemaet, inden terminsprøverne banker på døren onsdag morgen.
Og hvis du tænker, at seksualundervisning anno 2024 kun omhandler flamingodildoer og hullede kondomer, så kan du godt tro om igen.
For selvom eleverne stadig bliver sendt afsted på kondomstafet, for at lære at sætte et kondom helt rigtigt på, så skal eleverne også lære, at der findes en lang række andre former for prævention, og at det med både bind og tamponer slet ikke er så farligt.
Så derfor har eleverne iført sig ”bind” for øjnene og en tampon i munden, mens de spiller fodboldkamp foran skolens hovedhus. For når man først har haft en tampon i munden, så er den slet ikke så ulækker at have mellem fingrene.
Det er faktisk hele pointen for disse dage med seksualundervisning på Brejning Efterskole. At udvide elevernes horisont, når det handler om sex. At seksualundervisning også omhandler familieformer, samtykke, queer forståelse og fertilitet.
Eleverne Gustav (tv) og William (th) spiller fodbold med bind for øjnene
Hele sandheden
For efterskolelærer Amalie Bjerre Falkesgaard, som har været med til at tænke de overordnede tanker bag skolens seksualundervisning i år, er det vigtigt, at eleverne får sandheden af vide, når det kommer til sex. Hun vil kigge på den danske seksualundervisning med et bredere syn.
Èt af de områder Amalie Bjerre Falkesgaard bl.a. har sat spot på, i dette års seksualundervisning, er fertilitet. Et emne, hun aldrig selv har oplevet, at der er blevet talt om, i sin tid som folkeskolelærer.
“De skal vide, at det ikke er farligt. At det kan være svært at få børn, og at det kan være sjovt at have sex, men at det også kan være nederen. De skal have hele sandheden.”
Efterskolelærer Amalie Falkesgaard har været ansat på Brejning Efterskole siden sommerferien 2023. Indtil da arbejdede hun i den danske folkeskole. Foto: Amalie Falkesgaard.
Et andet sted, som undervisningen i år sætter fokus på, er LGBT+. Både, hvordan man kan skabe en såkaldt regnbuefamilie, men efterskolen har også valgt at få besøg af Teamleder for Viden og Outreach, Heine Carlsen fra LGBT+ Danmark.
I et foredrag for efterskoleeleverne præsenterede han skræmmende statistik omkring de mennesker, som bliver udsat for chikane og mobning pga. deres køn og seksualitet. Efterfølgende startede Heine Carlsen en øvelse med eleverne omkring brugen af pronominer.
“Det er nyt, at vi henvender os via foredrag til unge elever. Normalt er det kun virksomheder, jeg holder foredrag for,” fortæller Heine Carlsen.
Men det er vigtigt at LGBT+ Danmark oplyser hele befolkningen. Også på en som efterskole som Brejning Efterskole, hvor nogle af eleverne bruger de/dem pronominer. Ifølge lærer Amalie Bjerre Falkesgaard føler eleverne sig hørt, når en mand som Heine Carlsen kommer forbi og fortæller om rettigheder, kønsformer og seksualitet.
Eleverne på banen
Ifølge 10. klasseseleven Cindy Pundik har seksualundervisningen på Brejning Efterskole været en god oplevelse. Undervisningen har været gennemført, og de er kommet bredt omkring.
Selvom det kan være grænseoverskridede at snakke med sin lærer om sex, så kan det også være meget givende. Eleverne havde mandag aften en brevkasse, hvor Amalie Bjerre Falkesgaard og en anden lærer svarede på spørgsmål fra eleverne.
“Man lærer meget, når lærerne deler ud af deres egne erfaringer, uden at det bliver grænseoverskridende,” fortæller Cindy Pundik. Hun ser derudover seksualundervisningen som god mulighed for de elever, som ikke selv opsøger information om emnet. Ifølge lærer Amalie Bjerre Falkesgaard giver det også eleverne og lærerne et fælles sprog.
“Man skal lige finde ud af sine egne grænser. Hvor personligt man har lyst til at svare, når man bliver konfronteret med spørgsmålene fra eleverne.” Men hun understreger, at det kan være virkelig sjovt og lærerigt at tale sammen med eleverne.
“Nogle gange spørger de meget bramfrit, men det er et spændende og vigtigt emne, som man lige så godt kan snakke åbent om.”
Tirsdag morgen fik eleverne selv muligheden for at besvare på spørgsmål i et elevmonopol, hvor de skulle svare på spørgsmål sendt til en online brevkasse for unge.
Et af dilemmaerne, elevmonopolet skulle svare på, var dette:
“Kære monopolet
Jeg er en ung forvirret dreng der lige er startet i 10 klasse.
I nogle år har jeg følt en tiltrækning af de andre drenge jeg har omgås med. Jeg er selv meget afklaret med det hele, men oplever slet ikke den samme imødekommende synsvinkel fra andre. Den gruppe mennesker jeg ses med nu, er meget modstandere af hele LGBTQIA+ bevægelsen og det er en smule bekymrende fordi…
Jeg er gået hen og blevet ret glad for en af de andre drenge på skolen og jeg tror måske han også er til drenge.
Mit dilemma er: Hvis jeg opsøger ham og finder ud af at han IKKE er til drenge, fortæller han det videre, og jeg bliver udstødt fra fællesskabet.
På den anden side, hvis jeg finder ud af, at han ER til drenge, og at vi måske kommer sammen, tror jeg stadig ikke, jeg kan fortælle vores venner det.
Jeg er meget frustreret og forvirret, så takker mange gange hvis, i vil hjælpe.
M.v.h. en nervøs dreng”
Dilemma fra Sex og Samfund
Efter det værste fniseri var fortaget, kunne de tre unge drenge i monopolet sammen snakke sig til rette om et brugbart råd til den nervøse dreng. Flere elever kom selv på banen med erfaringer og råd, så de sammen kunne give det bedste råd videre.